Jak czytać kosztorys ubezpieczyciela? Praktyczny przewodnik

Po zgłoszeniu szkody komunikacyjnej ubezpieczyciel sporządza tzw. kosztorys naprawy pojazdu. Dokument ten często uwzględnia tanie zamienniki zamiast części oryginalnych – nawet wtedy, gdy w Twoim samochodzie były zamontowane wyłącznie części z ASO.
Dlatego tak ważne jest, aby umieć prawidłowo odczytać kosztorys i zweryfikować, jakie elementy zostały w nim przyjęte.

Pamiętaj: masz prawo żądać uwzględnienia części oryginalnych, jeżeli takie były zamontowane w pojeździe – bez względu na wiek samochodu.


W jakich programach ubezpieczyciele sporządzają kosztorysy?

Ubezpieczyciele korzystają najczęściej z dwóch systemów eksperckich:

  • Audatex

  • Eurotax

W obydwu programach przy każdej części znajduje się symbol literowy, który informuje, czy jest to część oryginalna, zamiennik, czy element o jakości porównywalnej.


Oznaczenia części stosowane w kosztorysach

Poniżej najczęściej używane oznaczenia:

O — część oryginalna

  • fabryczna część producenta pojazdu,

  • oznaczona jego logo,

  • zakupiona w autoryzowanej sieci (ASO).

Q — część oryginalna niebrandowana logo producenta samochodu

  • część produkowana przez producenta części,

  • brak logo marki samochodu,

  • jakość identyczna jak O.

PC — część zamienna o jakości porównywalnej z oryginałem

  • posiada certyfikat uznanych instytutów (np. Centro Zaragoza, Thatcham, TÜV Rheinland),

  • jakość zbliżona do fabrycznej.

PJ — część zamienna bez certyfikatu, ale polecana przez dostawcę

  • część odpowiadająca zamiennikowi średniej jakości,

  • brak certyfikatów niezależnych instytucji.

P — zamiennik bez certyfikatów i rekomendacji

  • część najniższej jakości,

  • brak potwierdzenia parametrów.

ZJ — niskiej jakości część zamienna z rekomendacją dostawcy

  • jakościowo najniższa grupa,

  • rzadko stosowana w kosztorysach naprawczych.

Co oznaczają dodatkowe symbole w kosztorysie?

W kosztorysach możesz spotkać dodatkowe oznaczenia:

  • U – cena części została zmieniona przez ubezpieczyciela,

  • I – cena została wprowadzona indywidualnie,

  • * – wartość części wprowadzono ręcznie, a nie pobrano automatycznie z bazy programu.

Symbol „*” powinien szczególnie zwrócić Twoją uwagę. Oznacza on, że ubezpieczyciel mógł zastosować cenę odbiegającą od cen rynkowych lub zaniżoną. W takiej sytuacji warto zweryfikować:

  • aktualne ceny części oryginalnych i zamiennych,

  • ofertę ASO i sklepów motoryzacyjnych,

  • czy cena nie została zaniżona w celu obniżenia odszkodowania.

Masz prawo do pełnego kosztorysu

Jeżeli ubezpieczyciel przesłał Ci tylko fragment kosztorysu lub nie zawarł w nim oznaczeń części:

zażądaj pełnej wersji kosztorysu — ubezpieczyciel ma obowiązek udostępnić dokumentację likwidacyjną.

To właśnie w pełnym kosztorysie widać, czy zastosowano części oryginalne, Q, PC, PJ, P lub ZJ.


Kiedy warto złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

W szczególności:

  • gdy w samochodzie były części oryginalne, a w kosztorysie zastosowano zamienniki,

  • gdy cena części została ręcznie obniżona,

  • gdy obniżono stawkę za roboczogodzinę,

  • gdy kosztorys jest niekompletny lub nie zawiera oznaczeń jakości części,

  • gdy występują błędy w wycenie materiałów lakierniczych.

W wielu przypadkach możliwe jest uzyskanie wyższego odszkodowania – często o kilkaset, a nawet kilka tysięcy złotych.


Podsumowanie

Kosztorys ubezpieczyciela może być sporządzony w sposób, który zaniża rzeczywiste koszty naprawy. Umiejętność prawidłowego odczytania oznaczeń części oraz analiza kosztorysu są kluczowe dla ustalenia, czy należne odszkodowanie zostało wyliczone prawidłowo.

Jeżeli masz wątpliwości dotyczące swojego kosztorysu — mogę go przeanalizować i wskazać, jakie działania podjąć, aby uzyskać pełne i należne odszkodowanie.

Lokalizacja

ul. Krzysztofa Komedy 32/14
80-176 Gdańsk

Telefon

+48 668 490 372

Email

michal.gabriel@adwokat-gabriel.pl