Jak czytać kosztorys ubezpieczyciela? Praktyczny przewodnik
Po zgłoszeniu szkody komunikacyjnej ubezpieczyciel sporządza tzw. kosztorys naprawy pojazdu. Dokument ten często uwzględnia tanie zamienniki zamiast części oryginalnych – nawet wtedy, gdy w Twoim samochodzie były zamontowane wyłącznie części z ASO.
Dlatego tak ważne jest, aby umieć prawidłowo odczytać kosztorys i zweryfikować, jakie elementy zostały w nim przyjęte.
Pamiętaj: masz prawo żądać uwzględnienia części oryginalnych, jeżeli takie były zamontowane w pojeździe – bez względu na wiek samochodu.
W jakich programach ubezpieczyciele sporządzają kosztorysy?
Ubezpieczyciele korzystają najczęściej z dwóch systemów eksperckich:
Audatex
Eurotax
W obydwu programach przy każdej części znajduje się symbol literowy, który informuje, czy jest to część oryginalna, zamiennik, czy element o jakości porównywalnej.
Oznaczenia części stosowane w kosztorysach
Poniżej najczęściej używane oznaczenia:
O — część oryginalna
fabryczna część producenta pojazdu,
oznaczona jego logo,
zakupiona w autoryzowanej sieci (ASO).
Q — część oryginalna niebrandowana logo producenta samochodu
część produkowana przez producenta części,
brak logo marki samochodu,
jakość identyczna jak O.
PC — część zamienna o jakości porównywalnej z oryginałem
posiada certyfikat uznanych instytutów (np. Centro Zaragoza, Thatcham, TÜV Rheinland),
jakość zbliżona do fabrycznej.
PJ — część zamienna bez certyfikatu, ale polecana przez dostawcę
część odpowiadająca zamiennikowi średniej jakości,
brak certyfikatów niezależnych instytucji.
P — zamiennik bez certyfikatów i rekomendacji
część najniższej jakości,
brak potwierdzenia parametrów.
ZJ — niskiej jakości część zamienna z rekomendacją dostawcy
jakościowo najniższa grupa,
rzadko stosowana w kosztorysach naprawczych.

Co oznaczają dodatkowe symbole w kosztorysie?
W kosztorysach możesz spotkać dodatkowe oznaczenia:
U – cena części została zmieniona przez ubezpieczyciela,
I – cena została wprowadzona indywidualnie,
* – wartość części wprowadzono ręcznie, a nie pobrano automatycznie z bazy programu.
Symbol „*” powinien szczególnie zwrócić Twoją uwagę. Oznacza on, że ubezpieczyciel mógł zastosować cenę odbiegającą od cen rynkowych lub zaniżoną. W takiej sytuacji warto zweryfikować:
aktualne ceny części oryginalnych i zamiennych,
ofertę ASO i sklepów motoryzacyjnych,
czy cena nie została zaniżona w celu obniżenia odszkodowania.

Masz prawo do pełnego kosztorysu
Jeżeli ubezpieczyciel przesłał Ci tylko fragment kosztorysu lub nie zawarł w nim oznaczeń części:
zażądaj pełnej wersji kosztorysu — ubezpieczyciel ma obowiązek udostępnić dokumentację likwidacyjną.
To właśnie w pełnym kosztorysie widać, czy zastosowano części oryginalne, Q, PC, PJ, P lub ZJ.
Kiedy warto złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?
W szczególności:
gdy w samochodzie były części oryginalne, a w kosztorysie zastosowano zamienniki,
gdy cena części została ręcznie obniżona,
gdy obniżono stawkę za roboczogodzinę,
gdy kosztorys jest niekompletny lub nie zawiera oznaczeń jakości części,
gdy występują błędy w wycenie materiałów lakierniczych.
W wielu przypadkach możliwe jest uzyskanie wyższego odszkodowania – często o kilkaset, a nawet kilka tysięcy złotych.
Podsumowanie
Kosztorys ubezpieczyciela może być sporządzony w sposób, który zaniża rzeczywiste koszty naprawy. Umiejętność prawidłowego odczytania oznaczeń części oraz analiza kosztorysu są kluczowe dla ustalenia, czy należne odszkodowanie zostało wyliczone prawidłowo.
Jeżeli masz wątpliwości dotyczące swojego kosztorysu — mogę go przeanalizować i wskazać, jakie działania podjąć, aby uzyskać pełne i należne odszkodowanie.




